maandag, Ping 'an - Reisverslag uit Longji, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu maandag, Ping 'an - Reisverslag uit Longji, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu

maandag, Ping 'an

Blijf op de hoogte en volg ErnaGertEkkelkamp

01 Januari 1970 | China, Longji

Na twee weken in drukke lawaaiige steden, is het heerlijk om te ontwaken door hanengekraai en de zo'n die door de gordijnen schijnt. S ochtends zijn de rijstvelden op het mooist, dus trok Gert snel zijn kleren aan om foto's te gaan maken. Ik was moe en draaide me nog even om. Na het ontbijt gingen we naar één van de vele winkeltjes waar je in klederdracht op de foto kon, want de kans om je te verkleden laat ik natuurlijk niet voorbij gaan.

In een café spraken we de vrouw van de eigenaar. Afkomstig uit Shanghai was ze hier een paar jaar geleden op vakantie en werd verliefd op de dorpsjongen die sinds vijf maanden haar man is. Het leven hier vindt ze geweldig, maar totaal anders dan in de stad. Ze vertelde dat er in het dorp een basisschooltje is waar alle kinderen tot een jaar of 12 naartoe gaan. Voortgezet onderwijs volgen ze in een stad die veel verderop ligt. Halen en brengen is niet t doen, dus hebben ze daar als dorp een huis gekocht, waar moeders en oma's bij toerbeurt verblijven om voor de kinderen te zorgen. Een geweldig systeem.

• 26 September 2016 - 06:33

Marja Van Eck:

Naast de Volkskrant lees ik nu 's morgens ook de ekkelkampkrant. Mooie reisverhalen

• 28 September 2016 - 08:14

Jolande:

Hai familie! Wat een barstensmooi verslag van jullie reis! Dat je na zo'n indrukwekkende dag nog fut hebt om een verslag te schrijven dat zoveel leuke omschrijvingen heeft! We gaan gewoon mee op reis!
    Die bergen heb ik nog op de Bucket list maar de gammele tocht er naar toe komt huiveringwekkend over! Onderweg zie je vast de meest geweldige dingen toch?
    Geniet nog even en t is maar goed dat er nu geen foto's meer zijn, dat belooft nog een mooi boek:)
    Groet, Jolande