vrijdag in Dali - Reisverslag uit Dali, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu vrijdag in Dali - Reisverslag uit Dali, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu

vrijdag in Dali

Blijf op de hoogte en volg ErnaGertEkkelkamp

23 September 2016 | China, Dali

Dit is zo'n vakantie waarbij je elke dag denkt: dit is echt de leukste dag van de hele vakantie! Dat denken wij vandaag dus weer, want na een high tea als ontbijt (scones, clotted Cream, jam, pancakes en carrotcake), hebben we de hele dag (van 9 tot 17 uur) rondom Dali gereden op een scooter. We kwamen door rijstvelden, mais, uien en andere groenten, waar mensen met rieten hoeden druk aan het oogsten waren. We reden langs een heel groot meer waar overal bruidsparen werden gefotografeerd en we passeerden allerlei dorpjes.

Het viel ons op dat de wegen allemaal ontzettend strak en goed onderhouden zijn. Wel raar is dat naast elke weg een sloot loopt. Er zit geen berm tussen de weg en de sloot. Je hebt de weg en direct daarnaast een sloot die zo'n halve meter dieper ligt. Hartstikke link, want één slingertje en je ligt in het water. Zo zagen we bijvoorbeeld een betonmixer die van de weg was afgevallen en op zijn kant in de sloot lag. Een betonmixer tussen de rijstvelden? Ja, dat kan allemaal hier, want er wordt veel nieuw gebouwd. Leuk om te zien, met name voor Gert.

Ze bouwen hier zoals in Portugal of Spanje. Betonkolommen met vloeren, opgevuld met baksteen. Één van onze reisgenotes werkt bij de arbeidsinspectie en haalt haar hart hier op, want van helmen of hekken hebben ze hier nog nooit gehoord. Ze staan hier rustig op simpele steigertjes 10 of meer meter boven de grond. Of ze lopen gewoon los over het dak.

In veel dorpjes lag het dorpsplein of basketbalveld vol rijst, die werd platgestampt door mensen. Niemand sprak Engels, dus we konden niet vragen waarom ze dat deden, maar t leek ons dat die rijst daar lag te drogen of dat ze het op die manier dorsen, want het was wel erg zilvervliezig.

In de stroomdraden hingen overal spinnenwebben met nachtmerrie-achtige spinnen die volgens onze gids giftig zijn. Sommige vrouwen sloegen de webben met stokken tegen de grond en stopten de spinnen in een plastic zak. We hoorden dat ze die verkopen aan farmaceutische bedrijven.

Tussen de middag gingen we bbq-en aan het water. Nu ben ik qua bacteriën niet erg bang aangelegd, maar al dat rauwe vlees en ander spul sprak mij niet echt aan. Dus bestelde ik een portie babi Ketjap met rijst. Dat is hier veel lekkerder dan in Nederland: kleine stukjes mals vlees en knapperige prei en lente-ui, heerlijk.

Vandaag zijn we voor het eerst flink bijgekleurd (lees: verbrand). Omdat de zon hier loodrecht aan de hemel staat, word je nauwelijks bruin als je gewoon wandelt. Maar nu we op de scooter zaten, en onze armen en bovenbenen horizontaal bewogen, vingen die veel zon. Met als gevolg dat onze armen en bovenbenen mega roodbruin zijn. Vooral de benen zijn typisch: witte kuiten en vanaf de korte broek tot de knie rood. Hadden we ons niet gerealiseerd en niet ingesmeerd, omdat de weersvoorspelling regen en bewolking gaf.

Om 17 u waren we terug en zijn we nog snel even naar de markt geweest. Een groot, deels met doeken overdekt plein waar verse groenten, vlees en levende kippen, vis en schelpdieren in alle soorten en maten worden verkocht.

Daarna even drinken en een soort brood gekocht bij een supermarkt, want morgenochtend vertrekken we om 6 uur richting Kunming. Daar pakken we het vliegtuig naar Guilin. Lange reisdag dus, en extra lang omdat vanwege een aardverschuiving de weg en een stuk tunnel bij Kunming zijn verdwenen en we met de bus door de bergen moeten. We hopen dus op een goede chauffeur

• 24 September 2016 - 12:05

Ma En Pa:

Hallo Erna en Gert,
    Wat fijn dat jullie zo'n mooie reis maken.We genieten elke dag van de verhalen. Nog verder mooie reisdagen gewenst. met de h.gr.