maandag, Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu maandag, Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu

maandag, Chengdu

Blijf op de hoogte en volg ErnaGertEkkelkamp

19 September 2016 | China, Chengdu

Toen we na een kleine 20 uur reizen eindelijk in het hotel kwamen hadden we een uur de tijd om in te checken, te ontbijten en ons muggenvrij uit te dossen. Daarna hurry up in de bus, op naar de enige plek ter wereld waar panda's worden gefokt in gevangenschap.

Het park ligt even buiten Chengdu en bestaat uit één groot bamboebos, want bamboe is wat die beesten eten.

We hebben er een aantal gezien en ook een heleboel jonkies. Wat opvalt is dat ze traag zijn en dom uit de ogen kijken. Ze hebben poten zoals een mol en zo bewegen ze zich ook. Het zijn veren, maar ik zou niet bang zijn als ik er eentje in het wild tegenkwam. Het leek ons geen wonder dat ze bijna uitgestorven zijn.

Wat jammer is, was dat we geen mug tegenkwamen in dat park. Daar liepen we dan, te puffen in onze lange mouwen, lange broek, sokken en wandelschoenen. Gelukkig was het een graad of 22 en vielen we niet om van de hitte, maar toch.

Om half 4 waren we terug en snel omgekleed om aan de oever van de rivier in één van de theehuizen thee te drinken. Superlekkere thee: een bierpul vol heet water met twee schijfjes citroen en een handvol goijabessen. Er stond een rietje in. Heel creatief.

Vervolgens een stuk langs de rivier gelopen en de televisietoren beklommen. Of nee, niet beklommen, maar met de lift naar boven: 218 meter. Megahoog en leuk uitzicht over de stad. De vloer was deels van glas, wat wel weer eng was.

Daarna werd het al schemerig, dus weer in de richting van het hotel gelopen en kantonees gegeten. Dat was lang niet zo scherp als Sechuanees (jaja wij worden kenners).

Chengdu is niet echt een mooie stad. Het bestaat voornamelijk uit flatgebouwen in alle soorten en maten. Weinig gezellige straatjes. Misschien zijn die er wel, maar wij hebben ze niet ontdekt. We zullen ze ook niet ontdekken, want morgenochtend gaan we om 6 uur al naar het vliegveld en vliegen dan naar Liang. Al met al dus langer gereisd om in Chengdu te komen dan dat we er zijn geweest. Maar om met Confucius te zeggen: de weg is onze bestemming. Dus reizen we morgen vrolijk weer verder.