zaterdag in Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu zaterdag in Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu

zaterdag in Xi'an

Blijf op de hoogte en volg ErnaGertEkkelkamp

17 September 2016 | China, Xi'an

Na een heerlijk Hollands ontbijt op onze kamer gingen we de stad in. Het plan voor vandaag was om over de 14 km lange stadsmuur om de oude stad te fietsen.

Op weg naar de zuidelijke poort waar we de muur op konden, kwamen we langs allerlei marktkraampjes en kappers en masseurs die op straat aan het knippen en masseren waren. Ook zaten overal op straat groepjes mannen te kaarten, mahjongen en andere bordspelletjes te doen, waarbij ook in China de beste stuurlui nog altijd aan wal staan. Daarna nog een stukje door het park, waar volop werd gedanst, muziek gemaakt en aan tai chi gedaan. Het park is hier echt the place to be voor ontmoeting en contact.

Eenmaal op de muur een te kleine mountainbike gehuurd en in de verzengende hitte de muur verkend. Dat was de moeite meer dan waard. Xian is heel anders dan Beijing, maar ook een prachtige stad. Meer volkser en relaxed. Na twee uur waren we rond en doken we na het inleveren van de fietsen de stad weer in. Al heb je hier geen route of plan, dat maakt niks uit, want alles is even mooi en schilderachtig. Dat er door de smog een soort van dikke laaghangende bewolking hangt, maakt alles nog mooier. De grijze gebouwen, rode lantaarns en de duizenden mensen die rondlopen of fietsen, je kunt wel foto's blijven maken en dat heeft Gert dus ook gedaan. Weer gegeten bij een restaurant zonder Engelse kaart en weer veel te scherp, maar wel lekker. Je went eraan.

Tegen een uur of zes waren we helemaal kapot, maar meer dan voldaan en kletsnat van zweet, dus net even lekker gedoucht en straks weer ergens eten.

Wat opvalt:

De dikke laag smog die hier constant hangt en zorgt voor branderige ogen en een jeukerige keel. Maar ook dat er wat aan wordt gedaan: alle brommers en scooters lopen elektrisch, evenals veel (opvallend grote en dure) auto's. Ook zonneboilers op bijna alle daken.

Verkeer: het is hier knetterdruk, veel wegen 4 of meer rijbanen waar fietsers en auto's als gekken rijden. Zebrapaden zijn er genoeg, vaak ook voorzien van stoplichten, maar die worden door automobilisten als optioneel gezien. Oftewel, af en toe wordt er gestopt, maar de meeste auto's rijden je gewoon van de sokken als je niet uitkijkt.

Mensen: zijn overwegend hip en modern gekleed, waarbij de mannen vaak met opgerolde bloes en dus blote buik lopen, terwijl de meisjes en dames zedelijk gekleed zijn. Hier geen hemdjes, te lage decolletés of veel te korte rokjes of broeken, maar keurige jurkjes en hooggesloten bloesjes en shirts. Ouderen zijn vaak traditioneel gekleed en dat is ook mooi. Dat de meeste meisjes en dames wat besmuikt lachen om mijn afritsbermuda en wandelschoenen is dan ook geen wonder, want het ziet er echt niet uit, maar is wel praktisch.