Mao is nog altijd onmetelijk populair - Reisverslag uit Jinrongjie, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu Mao is nog altijd onmetelijk populair - Reisverslag uit Jinrongjie, China van ErnaGertEkkelkamp - WaarBenJij.nu

Mao is nog altijd onmetelijk populair

Blijf op de hoogte en volg ErnaGertEkkelkamp

15 September 2016 | China, Jinrongjie

Vanochtend al vroeg naar het Mausoleum van Mao geweest. Ik denk niet dat ergens ter wereld een staatshoofd na zijn dood nog altijd zo populair is. Het was immens druk, maar de duizenden bezoekers werden door politie, militairen en beveiligers met ijzeren hand langs het gebalsemde lichaam gedirigeerd, dus de wachttijden waren kort. Nadat je werd gefouilleerd en aanstekers, tassen en telefoons had ingeleverd, kon een gele chrysant kopen voor 3 yuan. In de vooral werd door mensen gebogen en de chrysant neergelegd bij een immens marmeren beeld van de zittende Mao. Opvallend was de doodse stilte, de sfeer van een condoleance. Daarna betraden we het heilige der heiligen waar we het lichaam van Mao gebalsemd lag opgebaard. Eerlijk is eerlijk, hij zag er nog goed uit voor iemand die al zolang dood is. Veel tijd om te kijken kreeg je niet, want stilstaan was verboden. Daarna werden we weer naar buiten geleid langs kraampjes vol Mao-merchandising.

• 15 September 2016 - 08:54

Marja:

Mao-merchandising, schitterend. Slimme Chinezen.